SVAR TILL HILDA

"frågan är varför könet spelar någon roll när du ska köpa kläder? dom lär knappast bry sig om dom har något "tjejigt eller pojkigt" på sig. snälla kan inte någon generation bara ge upp med att uppfostra in sina barn till vad som är rätt och fel beroende på vad man har för kön."

Nu är det såhär att jag är redan är på jävligt dåligt humör. så varför ens komma med såna dumma frågor? Nej, klart dom inte lär "bry sig", men jag gör? Skulle du klä på din nyfödda pojke en rosa klänning tex? Nej precis!

Kommentarer
Postat av: sophie

kan hålla med dig om att de va en ganska dum fråga , de klart man inte klär sina barn i vad som helst ;) kläderna va jätte fina :)

2011-01-16 @ 17:48:17
Postat av: sophie

kan hålla med dig om att de va en ganska dum fråga , de klart man inte klär sina barn i vad som helst ;) kläderna va jätte fina :)

2011-01-16 @ 17:48:30
Postat av: h

jag tycker inte att det är en dum fråga då hade jag inte skrivit. vad är det du bryr dig om? att folk ska SE att det är en flicka/pojke, vad spelar det för roll? i dagens samhälle så kommer dom att bli indelade tillräckligt mycket så varför kan dom inte få vara neutrala så långt tid som möjligt.

ja helt klart mest för att jävlas med såna som bryr sig. -ironi- men jag skulle inte heller klä på min nyfödda dotter en rosa klänning. mmm dagens ungdom det går utför.

2011-01-16 @ 17:56:25
Postat av: Malin

Jag vill lägga till en kommentar om det här! Jag jobbar på förskola och vi jobbar med genus. Och genus har INTE med kläder att göra. Som du skriver Hilda så kommer barnen bli tillräckligt indelade ändå, varför ska man som förälder lära sin son att ha rosa klänningar? För att man ska förbygga att han blir mobbad? Vi har haft 2 åriga pojkar som blivit retade för att det går med klänning. Sjävklart är vi där och stöttar barnet med klänning. MEN när barnet blir äldre kommer inte de vuxna kunna styra på samma sätt!

2011-01-16 @ 18:49:12
URL: http://malinmasken.blogg.se/
Postat av: h

nej såklart handlar inte genus bara om kläder. och jag har aldrig sagt att man ska lära någon att ha rosa klänning. men det känns som en liten bit på vägen, att som förälder tänka lite längre. och det är klart att det är vuxna och äldre som styr, dom är förebilder, dom styr inte på samma sätt, kanske mer omedvetet.

2011-01-16 @ 19:40:16
Postat av: Sandra

Tror inte direkt att du H klär dina barn(om du nu har några) I icke könsbaserade kläder! Tror mycket väl att om du nu har eller ska skaffa unge så kommer den nog inte ha blått om det är en tjej. Faller sig alldeles naturligt att klä en flicka i söta små rosa lila och sånna färger!!!!

Tycker du gör helt rätt i att köpa kläder sen när du vet vad det blir=) Kram Kram

2011-01-16 @ 21:33:52
Postat av: h

jag har inga barn, jag känner mig för ung för det men jag vill verkligen ha det i framtiden och jag tror mycket väl att jag kommer ge fan i om jag sätter på ungen blått eller rosa, jag kommer antagligen att välja kläder som jag tycker är fina. varför tror du att flickbarnet inte ska få ha blått? alla flickor kanske inte vill vara små och söta och rosa, självklart när hon kommer in i den åldern då hon själv vet vad hon vill ha så får hon välja rosa, vilket hon antagligen kommer att göra om hon föds i samma generation som dom som har föräldrar som tänker att flickor ska ha rosa puttinuttiga kläder, för hon vill väl se ut som sina vänner då.

2011-01-17 @ 15:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0