Förbud hit och dit

Tänkte prata lite med er om olika förbud. Jag själv, är emot dom flesta.

1. Godisförbud
Vaf*an är det liksom? Tycker ni att era barn är TJOCKA? Nej tycker det är fel att säga till ett barn "Gumman, vill du ha 1000 kr? Ah, du får inte käka godis på ett år". Nej! Isåfall tycker jag (så som jag ska upfostra Yoanna & Yoline) GODIS = lördagar! Ingen annan dag i veckan, man ska "längta" till godiset. Typ : åååh.. idag är det lördag! då får vi våran godispåsee wiewiewiie! Lite överdrivet dock, men ni förstår haha. Tycker absolut det är fel att ge barn godisförbud och muta med pengar! Den här kan ni dock köra "Hjärtat, ifall du aldrig rör en cigarett då får du 1000 kr!" Got it?

2. Utegångs/kompis/mobil/data/tv och alla dess förbud
Tror inte på STRAFF! Om erat barn kommer hem dyngrak en fredagkväll och dagen efter får hon/han utegångsförbud, inga kompisar, mobil INGENTING! Du har gjort F E L. Tror inte dom lär sig av det. Jag tycker hellre att man kan prata med dom om vad som hände igårkväll egentligen? Eller varför gjorde du det? Var det nödvändigt? Osv osv.. Så att man på något sätt iallafall lyckas ha en tillit till dom. För låser du in henne (vi säger nu att det är en tjej) på rummet i en dag och sen släpper ut henne. Vad tror du hon har lärt sig då? INGENTING! Då är hon bara sur på dig och tänker "åh, idiotmamma! hatar henne, kärringjäveln". Men berättar du för henne hur rädd du är om henne och hur mycket du älskar henne och sådär så tror jag att dom tar in det mera. Och vill du ge ett såkallat "straff" så ha regelbundna 'kontroller' när hon ska ut, dvs att du ringer henne, frågar vart hon är, vad hon gör, vilka hon är med, när hon ska hem osv.. Och låt henne SOVA HEMMA. För det kan vara tillräckligt stort straff för en 16 årig trotsig tonåring.

Ni förstår vad jag menar hoppas jag. Jag är inte emot FOLK som använder förbud, men det ingenting jag själv skulle använda. Kanske om det hade hänt eller om dom hade gjort något riktigt JÄVLIGT. Men inte för att dom sa "faaaaan" eller någon annan löljlig sak! Nej. Tack för mig! pööösss♥

Kommentarer
Postat av: Jullan

varför inte förklara hur farligt det är att röka och lära dem stå emot grupptryck istället? Det lärde min mamma mig och jag är 19 år och har aldrig rört en ciggarett i mitt liv. Att muta barnen är väl inte riktigt rätt anser JAG :)

2011-07-31 @ 09:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0