Nattrutiner

Hej på er allihopa!
Jag tänkte att jag skulle börja med nattrutiner till Yoanna & Yoline, alltså något som jag gör varje kväll innan som ska sova som tex ett varmt bad, lugn lek, mys, sång eller en godnattsaga och byte till pyjamas. På så sätt (har jag läst) att då kommer dom lättare till sömns, om man gör samma sak varje kväll så förstår de tillslut att nu är det läggdags och de lär sig att somna själva. Inatt ska jag också sova med två av deras gosedjur som dem har i sängen så att dom alltid kan känna min lukt, för det får dom att känna sig trygga. 
Varför jag har tänkt börja med det här nu, är för att deras schema på dagen är lite jobbigt.. Och speciellt på natten då dom inte alls vill sova, bara om dom ligger hos mamma. Och det kan va lite jobbigt när man är själv att ge båda den närheten. Kan ju bara ha en närmast (på varsigen sida av mig funkar inte alls). 

Ungefär såhär ser yoanna och yolines dagsschema ut just nu (tiderna varierar ju)
06.00-07.00 Frukost, blöjbyte & dom får varsig en flaska välling.
07.00-09.30 Sover 
09.30 Upp och byta blöja och klä på sig dagens kläder.
10.00 Mat igen :)
10.00-13.00 Sov/Mys/Lek (beror på om dom är trötta eller pigga)
13.00 Blöjbyte och en flaska välling till.
13.30-16.00 Sover middag, ibland är dom vakna och uppe här också.
16.00 Blöjbyte & mat IGEN! :D
16.30-19.00 Mys och lek/ ligga i gungan och mysa.
19.00 Nattmålet, byter blöja och till pyjamas sen en flaska till.
19.30-23.00 Sover.
23.00 - Matdags, igen.
23.30-03.00 Sover
03.00 Mat!
03.30-06.00 Sussar
och sen börjar det om igen. Men genom att införa nattrutiner kanske dom kan sova lite längre :)

Kommentarer
Postat av: Clara

Hej, skönt att ni är hemma igen!

Tänkte fråga lite om hur du berättade att du var gravid och hur folk reagerade på det?

2011-05-01 @ 18:24:06
Postat av: Patience -Ung & gravid

2011-05-01 @ 19:52:47
URL: http://mylovingbaby.blogg.se/
Postat av: Patience -Ung & gravid

(texten kom inte med i förra)



Lycka till med småttingarna :) Dags & kvälls rutiner tror jag mycket på :)!

2011-05-01 @ 19:54:30
URL: http://mylovingbaby.blogg.se/
Postat av: Carola

Barn mår bra av rutiner. Däremot tror jag inte att de får dom att sova längre på natten just nu, MEN du lägger en jättebra grund för en enklare nattning när dom blir lite större. Genom att göra samma sak varje kväll vet dom som sagt när det är dags att sova för natten och du slipper långa skrikiga läggningar i framtiden ;)

2011-05-01 @ 20:44:07
URL: http://gutecarra.blogg.se/
Postat av: Linda

Vet att det är väldigt bra med rutiner, men vill bara ge dig lite tips som jag fick på BB när min son föddes.



Du behöver inte mata dem efter var 3:dje timme, dem klarar sig 4 timmar mellan måltiderna, annars säger dem ju till om dem är hugnriga innan 4 timmar gått. Sen behöver du inte mata dem på natten om dem inte vaknar av sig själva och ber om mat förstås, man kan ju prova med napp innan man tar upp och matar dem. Bebisar brukar sluta med nattmålet när dem blir 5 veckor och dina döttrar är snart 3 månader ju.



Ville bara berätta det för dig, sen behöver du inte lyssna på det om du inte vill hehe =P.

2011-05-02 @ 15:20:38
URL: http://tydio.blogg.se/
Postat av: kicki

Har man fött barn för tidigt så räknar man inte åldern från det att dem föddes utan från det datumet dem skulle födas och det var väl inte så länge sen? Om jag inte minns fel. Och sen är det ju tvillingar och då behöver dem nattmål lite längre än vanligt. Så jag tycker inte att man behöver skynda när det gäller att sluta med nattmål.

2011-05-02 @ 16:45:44
Postat av: Linda

Kicki: Självklart räknar man åldern från när dem föddes, annars skulle ju min son räknas från den 6/2 när han egentligen skulle föddas, men han föddes den 11/2 och då tycker jag det är väldigt konstigt att hans personnummer är 110211.

2011-05-03 @ 14:05:02
URL: http://tydio.blogg.se/
Postat av: kicki

Linda: Du kan inte ha läst vad jag skrev man ska räkna åldern i deras utvekling och rutiner från det datum då dem skulle ha fötts. Så det är ingen brådska med att få dem att sova hela nätter.



Det är skillnad på ditt barn som var färdigutvecklat när det föddes.

2011-05-03 @ 16:28:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0